Un magazin online se afla printre primele optiuni ale persoanelor care vor sa isi deschida o afacere in mediul online. Daca stam sa ne gandim, este chiar o idee foarte buna avand in vedere faptul ca te scuteste de chiria lunara foarte mare dintr-un mall, este deschis 24 de ore din 24 si nu se limiteaza doar la cateva sute de persoane, ci poate fi accesat de un numar foarte mare de persoane din toate colturile tarii sau chiar ale lumii. Pe de alta parte, un magazin online care nu este realizat de profesionisti si care nu este actualizat in permanenta poate avea rezultate devastatoare asupra intregii afaceri online. Dupa ce am analizat mai multe magazine online din Romania si nu numai, am realizat o lista cu cele mai intalnite greseli si cum pot fi evitate:
1. Categoriile de produse
In general, detinatorii magazinelor online pleaca de la principiul „cu cat mai multe produse, cu atat mai bine”. Intr-adevar, un numar mare de produse ii ofera cumparatrului mai multe variante din care poate alege, insa trebuie sa existe o legatura intre acestea. De exemplu, un agazin de haine poate avea mai multe categorii (bluze, pantaloni, camasi, sacouri, jachete etc.),insa atunci cand adaugi si incaltaminte (pantofi, sandale, ghete, bocanci etc.), accesorii (curele, genti, inele, coliere, bratari etc.), parfumuri si produse cosmetice, clientilor le va fi greu sa aleaga un produs cu care sa te asocieze. Incearca sa te axezi pe o singura categorie de produse, pe care sa o imparti in subcategorii. Rezultatele obtinute vor fi mult mai bune, iar clientii vor stii unde sa caute produsul respectiv.
2. Lipsa descrierilor produselor
Dezavantajul unui magazin online este faptul ca nu poti vedea in realitate produsul. De aceea, fiecare produs trebuie sa aiba o descriere ca mai in detaliu, care sa ii ofere vizitatorului informatiile necesare, de la dimensiune, greutate, forma, pana la culoare sau materialul din care este confectionat. Bineinteles, aceste descrieri trebuie completate de poze de inalta calitate realizate din diferite unghiuri ale produsului. Incearca sa imbini toate aceste informatii intr-un mod cat mai creativ, care sa nu plictiseasca cititorul, dar in acelasi timp original.
3. Proces complicat de creare cont nou, logare si delogare
Clientul s-a documentat despre magazinul tau online, a gasit produsul care il intereseaza, nu mai trebuie decat sa isi faca un cont si sa inregistreze comanda. Cu cat acest proces este mai complicat, cu atat clientul isi va pierde rabdare si va cauta produsul in alta parte. Realizeaza un sistem de creare cont, logare si delogare clar si usor de utilizat. Acesta poate fi un motiv pentru care vizitatorii tai parasesc site-ul inainte de a face o achizitie.
4. Lipsa detaliilor de livrare si a termenilor si conditiilor
Detaliile de livrare sunt la fel de importante cum sunt descrierile produselor. Fiecare cumparator isi doreste sa obtina toate informatiile referitoare la comanda pe care o inregistreaza, inclusiv pretul produselor, costul de livrare, termenul de livrare, comanda se achita la inregistrarea comenzii pe site sau la primirea coletului, cu ce firma de curierat colaboreaza respectivul magazin online si alte detalii relevante. Pagina de termeni si conditii trebuie sa includa: politica de vanzare, comanda, modalitate de livrare, modalitate de plata, returnarea produselor, securitatea datelor.