Planificarea atenta este cel mai important aspect de care trebuie sa tii cont atunci cand doresti sa realizezi o strategie de marketing pentru serviciile sau produsele pe care le oferi clientilor. Scopul principal al realizarii unui plan de marketing este sa intelegi mai bine nevoile si dorintele clientilor si sa actionezi asa cum acestia isi doresc.
Inainte de a incepe planificarea propriu-zisa trebuie sa stabilesti trei aspecte esentiale:
1. Bugetul – care este suma de bani in care vrei sa te incadrezi pentru promovarea unui serviciu sau a unui produs?
2. Puncte tari si puncte slabe – care sunt punctele tari si punctele slabe ale companiei? Care sunt elementele prin care te diferentiezi de concurenta? Ce aspecte ai vrea sa imbunatatesti?
3. Echipa – stabileste echipa care va lucra la proiect. Identifica rolul fiecarui membru si traseaza sarcini clare.
Trebuie sa stii inca de la inceput ca acest proces este consumator de timp si necesita documentarea amanuntita privind domeniul tau de activitate, competitori si care este locul tau pe piata. Cu toate acestea, toate informatiile obtinute te vor ajuta sa iti indeplinesti obiectivele.
Stabilirea obiectivelor
Acesta este punctul de pornire al planului de marketing si trebuie sa trebuie sa fie cat mai specific. Incearca sa inlocuiesti obiectivele de genul „cresterea numarului clientilor” cu formulari mult mai specifice precum „atragerea a 30 de clienti noi lunar”.
Nu te gandi inca la cum vei indeplini obiectivele. Acesta este un aspect pe care il vei clarifica mai tarziu in procesul de realizare a unui plan de marketing.
Identificarea publicului tinta
Include orice element care ar putea fi relevant identificarii clientilor potentiali, cum ar fi:
– varsta;
– sex;
– mediul rural/urban;
– venituri.
Odata stabilite aceste aspecte, axeaza-te pe profilul psihografic al acestora:
– hobby-uri;
– interese : muzica, reviste, carti, emisiuni TV etc.
Analiza concurentei
Aici trebuie sa analizezi cei mai importanti concurenti din mai multe puncte de vedere:
– publicul tinta;
– pretul produselor/serviciilor;
– promotii active;
– caracteristicile produselor;
– produse/servicii oferite.
Cea mai buna modalitate de a obtine rapid toate aceste informatii este de a realiza analiza SWOT a acestora. Astfel, iti va fi mai usor sa identifici punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile la care acestia sunt dispusi.
Plan promotional
Aici trebuie sa incluzi canalele pe care se va desfasura campania de marketing si ce impact vor avea acestea asupra companiei tale. In functie de buget, alege cat mai multe canale:
– campanii PPC (pay-per-click);
– retele de socializare (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google +, Instagram etc.);
– newsletter;
– bloguri;
– afise, flyere, brosuri, cataloage;
– optimizare SEO;
– parteneriate.
Sunt o multime de aspecte care trebuie analizate atunci cand decizi sa realizezi un plan de marketing. Trebuie sa iei in calcul si dimensiunea afacerii tale inainte de a crea un plan de marketing. Daca esti la inceput de drum, recomandabil este sa te axezi doar pe anumite canale atent delimitate. Odata ce campaniile active devin profitabile, poti incerca si alte modalitati de promovare (TV, radio, afise, bannere etc.)